A Magyar Földrajzi Társaság Könyvtára
Dr. Cholnoky Jenő előszavával
Budapest, é.n.(1927), Lampel R. 240 oldal, fekete-fehér képekkel illusztrálva. Kiadói díszesen aranyozott egészvászon-kötésben, jó állapotban.
Ritka vadász és útikönyv!
24900 Ft
"A Nubiai-sivatag laza, hullámos homokfelületén lehetetlen alapépítményt készíteni. Az örökké hullámzó homok hamarosan kimozdítaná helyéből még a legszilárdabb töltést is. A vágányokat tehát sűrű talpfákra csavarva, egyszerűen le kellett rakni a homokra, minden alépítmény nélkül s azóta is sok gondot és költséget okoz ennek a sivatagpályának a fenttartása. Bár az összes anyagokat a Níluson kellett Halfába szállítani és különösen a munkások és gépek vízellátása ütközött nagy nehézségekbe, a zseniálisan vezetett építkezés mégis oly gyorsan haladt, hogy naponta egy angol mérföldnyi (ezerhatszáz méter) pályatest készült el. A Szudán-vasút sivatagszakasza Vádi Halfától Abu Hamedig mintegy négyszázötvenkilométer. Ezen a távolságon a teljesen kopár, minden vegetáció nélküli homoksivatagban tíz kitérő állomás van, egymástól átlag 40 kilométernyire. Az apró, számozott őrházak egymás közt telefonvonallal vannak összekötve, rendeltetésük a pálya állandó ellenőrzése. A vonatok csak hetenként négyszer közlekednek, kettő lefelé, kettő vissza. A hármas, ötös és hetes állomáson a mozdonyok számára víztartályok vannak, ezeket 25 méter mélységű kutakból felszivattyúzott talajvízzel töltik meg. Ebben a vonalban volt tehát minden reménységünk. Amikor a várostól néhány kilométernyire kint a sivatagban elértük a pályát, nagy örömmel láttuk, hogy a vágányok teljesen egy szintben feküsznek a homok felületével. A talpfák között jó keményre fújta a szél a homokot, úgy hogy amikor a két jobboldali kerékkel átugrattam a egyik sint, kitűnően haladhattam a pályán. Számunkra tehát mi sem volt természetesebb, mint hogy ezen azúton kíséreljük meg a Nubiai-sivatagon való átkelést. A mudir azonban aggodalmaskodott. A négyes számú állomáson túl már egészen más a pályaképe. A sivatag közepe fennsík, erre fel kell kapaszkodnunk, ott helyenként sziklás a talaj és a pálya épített töltésen halad. Nem biztos tehát, hogy ott is ilyen simán használhatjuk-e a talpfákat."