Méliusz Antikvárium Antik könyvek, használt könyvek, régikönyvek

Castiglione László: Római művészet

Budapest, 1971. Corvina Kiadó, 243 oldal, fekete-fehér és színes képekkel illusztrálva, kiadói, egészvászon-kötésben, korrekt, jó állapotban.

Kiadó:
Corvina
Kiadás éve:
1971
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Kossuth
Kötés típus:
egészvászon
Terjedelem:
243
Nyelv:
magyar
Méret:
17x24cm
Állapot:
Súly:
760 g
1900 Ft


"A dombormű minden alakját a császártól a közkatonáig, a dákok fejedelmétől a köznépig, a legkisebb részletekig hű öltözékben, megjelenéssel és magatartással mutatták be. A vidék, a növényzet, a városok, falvak, táborok, házak, a katonai építmények és hidak, minden fegyver, felszerelés, hadijelvény és szerszám szakszerűen pontos ábrázolásra talált. Valamennyi főszereplő arca portrészerű, de a névtelen alakok sem egyformák, hanem életkorukat, helyzetüket, tevékenységüket és érzelmeiket tükröző arcvonásokkal bírnak. Mindez, egybevetve azzal, hogy a hadjáratok lefolyását a jelenetek pontról pontra objektív lelkiismeretességgel mutatják be, ezt a hatalmas képsort a római történelem hiteles dokumentumává, a római hadviselés enciklopédiájává avatja. Klasszikus példája és kiteljesülése a triumfális ábrázolásoknak, melyeknek pusztulásáért bőségesen kárpótolja az utókort. Ezek az értékek azonban merőben külsőségesek ahhoz a felfogáshoz képest, amellyel az eseményeket a mű alkotói szemlélték és szemléltették.
A traianusi dombormű történelemszemlélete a háborúkat nem eleve elrendeltetett győzelemsorozatként, nem a császár magától értetődő diadalaként és nem is az anyagi erők vak érvényesüléseként fogja fel. Igaz ugyan, hogy látható büszkeséggel és szakszerűséggel mutatja be a római haditechnika, tervszerűség és fegyelmezettség nagy erejét, de ezzel szemben ugyancsak kidomborítja az ellenfél hősiességét, a biztonságát és függetlenségét védelmező barbárt jellemző elkeseredett makacsságot. Objektivitása azért meggyőző, mert a történetet az emberek műveként ábrázolja. Ember áll emberrel szemben, a római katona küzd a barbár harcossal, a római polgárok csapatai győzik le az erdős hegyek bátor népeit.
Bármennyire érdekes és élvezetes látvány is a természeti környezet, a táji, az építészeti helyszín ábrázolása, egy pillanatra sem kétséges, hogy ennek csak hitelesítő és konkretizáló szerepe van. Semmi sem állt távolabb a relief tervező mesterétől, mint a hangulatos tájképek bemutatása. Az események hőse, értelme és anyaga az ember, az emberek szervezett csoportjai mérik össze erejüket, és az győz, akinek oldalán a civilizáció, a kulturáltság, a fegyelem és az önbizalom fölénye áll. A császár az igazi és a tökéletes hadvezér. Mindenhol ott van, mindent lát, és mindenben határozottan dönt. A történet mintegy az ő személyére épül, mintha naplója lenne, amely az elbeszélő jelenléte nélkül nem szólhat semmiről. Ez azonban nem kelti azt az illúziót, mintha egymaga vitte volna végbe az egész hadjáratot."

 


Siegfried Brockert-Gabriele Braun: Érzelmi tesztek könyve

Reader's Digest - Meghökkentő természet

Katona Imre: Porcelán lexikon

Garas Klára: A velencei settecento festészete

dr. Nagy Illés: Közép-Tiszai vízitúra-kalauz

The New Testament-Recovery Version

Illés Béla: Honfoglalás

Kaiser Ottó-Papp Márió: Magyarország gyöngyszemei

Andrzej Wajda: A film és más hívságok

Galla Ágnes: Karnevál Velencében

John Galsworthy: A szigeti képmutatók

dr. Oláh Andor: A rák természetes gyógymódja és megelőzése

Ő meg én-Bossis Gabriella lelki naplója I. kötet

Ady Endre összes versei

Dr. Balázs Géza: Érettségi témakörök, tételek 500 gyakorlat megoldásokkal: Magyar nyelv

Kovácsházy Vilmos: Horgászbottal, 1943. Ritka!

Borisz Paszternak: Zsivago doktor

Nemere István: Habsburgok a magyar trónon

Ken Follet: A titánok bukása

Fazekas Csaba: Kisegyházak és szektakérdés a Horthy-korszakban