Budapest, 1986. Kossuth Kiadó, 329 oldal, fekete-fehér fényképekkel, kiadói karton-kötésben, védőborítóval, jó állapotban.
690 Ft
"Az egyházi hierarchia, amely a zsinat előtt a Kúria szigorú ellenőrzése alatt állt és annak engedelmes ezköze volt, ma több áramlatra és csoportosulásra oszlik. A szélsőjobbszárnyon olyan konzervatív integralisták állnak, mint Lefebvre érsek. Utána következnek a mérsékeltebb integralisták, akiknek még mindig nagy a befolyásuk az olasz püspöki karban. Vannak híveik Spanyolországban, Portugáliában, az NSZK-ban, az Egyesült Államokban is. Ám a püspöki karok többsége az aggiornamentót támogatja. A belga, a holland és részben a francia főpapok nem elégszenek meg a zsinat döntéseivel, és az egyházi reform elmélyítéséért, a többi között a cölibátus feloldásáért, a válláshoz való jog elismeréséért, a születésszabályozásért, az egyház kormányzati rendszerének további demokratizálásáért, a nemzeti püspökségek nagyobb autonómiájáért szállnak síkra. Napról napra erősödik az egyházban a fejlődő országok főpapjainak a hangja. Sokan közülük antikolonialista álláspontot képviselnek. Különösen szembeötlő változások mentek végbe a latin-amerikai országok püspöki karaiban, amelyek a zsinat előtt konzervativizmusukkal tűntek ki. Most ennek a térségnek az egyházi vezetői támogatják országukban a strukturális átalakításokra irányuló terveket, elítélik a fasiszta és egyéb reakciós rezsimeket, az oligarchiát, az imperializmust. Sok latin-amerikai országban a papok között igen erősek a radikális törekvések. Antikolónialista, antiimperialista álláspontra helyezkedett az új afrikai és ázsiai egyházi hierarchia sok tagja, azok a papok, akik a zsinat után váltották fel az európai misszionáriusokat. Több jogot és nagyobb függetlenséget követelnek a Kúriától, egyre nagyobb figyelmet várnak igényeik és szükségleteik iránt, sürgetik a szakítást a helyi lakosság körében alkalmazott régi, kolonialista misszionáriusi munkamódszerekkel. A zsinat óta a papság egy része igyekszik elfogulatlanul és minden rosszindulat nélkül közelíteni olyan fogalmakhoz, mint az ateizmus, a kommunizmus, a szocializmus a filozófiai modernizmus."