Méliusz Antikvárium Antik könyvek, használt könyvek, régikönyvek

Képes történelem-László Gyula: "Emlékezzünk régiekről..."

Bp. 1979. Móra Kiadó, 162 oldal, fekete-fehér képanyaggal, kiadói, karton-kötésben, képmelléklettel, jó állapotban.

Kiadó:
Móra Ferenc
Kiadás éve:
1979
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Athenaeum
ISBN:
963 11 1044 3
Kötés típus:
karton
Terjedelem:
162
Nyelv:
magyar
Méret:
21x29cm
Állapot:
Súly:
554 g
990 Ft


"A sütés-főzés, a konyhanövények' gondozása, sőt talán az aratás is asszonyi munka volt, s mivel a gyermeksírokban nem találtunk játékokat, nyilvánvaló, hogy azzal játszottak, főzőcskéztek, babáztak, ami a kezükbe akadt, akárcsak a maiak. A kisfiúk meg a juhon való lovaglást és a nyíllövés tudományát próbálgatták, az utóbbit nyilván rugalmas fából készített íjaikkal. Akárcsak a mai falusi gyermekek.
A kicsik mindenben a felnőtteket utánozták, és játékaik mind a mai napig megőriztek számunkra olyan szertartásokat, amelyek régen kihaltak a felnőttek világából. Székelyföldön a fiúk még a múlt század végén is nyíl-lövési versenyt játszottak: tavasszal az lett a vezér, aki a kilőtt nyilat a levegőben eltalálta.
A női munkák közül jóformán csak a fonásról-szövésről-varrásról tudunk. Mégpedig kétfajta forrásból: egyrészt — igaz, hogy csak ritkán — találtak a sírokban vászonmaradványokat, s ezek igen finom lenvászonból vagy durvább kendervászonból származtak. Másrészt perzsa eredetű nemez szavunk azt jelenti: „a vert", s valóban, a nemezt széttépdelt gyapjúból készítik, s vízzel meghintve könyökkel verik, lábbal tiporják, amíg nagyjából összeáll, aztán felgöngyölítik, és addig hengergetik, amíg a szövetnél is sűrűbben kapaszkodnak egymásba a gyapjúszálak. A nemezkészítés a sztyepp lakóinál nagy ünnep: ilyenkor összegyűlnek a rokon lányok, és nevetgélve, énekelve, jókedvűen végzik a nemezdöngölés igen nehéz munkáját.
A felnövő fiatal lányokat anyjuk s a falu asszonynépe vezette be jövendő hivatásába. Ebben különös szerepet kapott a megszületendő kis csecsemő védelme a rontással, a betegséggel szemben. Még hittek abban, hogy a név azonos a gyermek leikével, ezért olyan neveket adtak a gyermeknek, amilyennek kívánták, hogy legyen. Ha egy családban előzőlegTnár több csecsemő meghalt, akkor úgynevezett óvó neveket adtak a kicsiknek, hogy a rontás gonosz szellemei azt higgyék, nekik nem is szívük szerinti a gyermek (például: „Haláldi", azaz a halálé, „Nemvaló", azaz nincs is, vagy „Bárnevóná", azaz bár ne is élnél stb.)."


Fésüs Éva: Csupafül 22 meséje

Bory Miklós-Kanizsay Jenő: Jövedelmező háztáji növénytermesztés

László Erika: Félelmetes fenevadak, depresszió, pánikbetegség

A fogas-süllő ikrák gyüjtése és költése

Reader's Digest-Alvóbaba, Francesca konyhája, A végakarat, Túszejtés

Herman Ottó: A magyar halászat könyve I-II.-1887

Candace Bushnell: Szex és New York

Rácz Endre: Kizsi-Képesalbum

Meagan McKinney: Hajnalhasadás

Regényes életek sorozat - Cézanne élete, Van Gogh élete+Világhíres festők sorozat - Cézanne, Van Gogh

Mijamoto Muszasi: "A nyughatatlan géniusz"

Marie-Luise Kreuter: Biokert

Marton Mária: Istentelen század

Búvár zsebkönyvek-Trópusi pillangók

Németh Márton: Ampelográfiai album III. - Alany-, direkt termő és csemegeszőlő-fajták

William Nicholson: Rokon lelkek társasága

Marcus Tullius Cicero: Az istenek természete

Bölöni György: Az igazi Ady

Cseke László: Dunakanyar

Ritoók-Sarkady-Szilágy: A görög kultúra aranykora