Méliusz Antikvárium Antik könyvek, használt könyvek, régikönyvek

Pogány Frigyes: Róma

Budapest,1974. Corvina, 390 oldal, gazdag képanyaggal, kiadói, egészvászon-kötésben, védőborítóval, jó állapotban.

Kiadó:
Corvina
Kiadás éve:
1974
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Kner
Kötés típus:
egészvászon
Terjedelem:
390
Nyelv:
magyar
Méret:
22x24.5 cm
Állapot:
Súly:
965 g
1890 Ft


"Az újkori Róma nagy korszakának végére értünk, s önkéntelenül is felvetődnek azok a kérdések, problémák, melyek a hanyatló társadalmi rendszer - a feudalizmus - művészetének megítélését olyan eltérővé, sokszor ellentétes előjelűvé teszik. A barokk művészetet gyakrai a reneszánsz hanyatló, szét-bomló periódusának, „elbarokkosodásának" szokták tekinteni. De ha a fejlődés rugóit mélyen és széles skálán vizsgáljuk, más eredményre jutunk.
A reneszánsz világképe még statikus jellegű volt. Az előretörő terméssettudományos szemlélet folytán a matematika törvényei a művészi harmóniák világára is átvetültek. Az univerzális lángelmékben a tudomány és a művészet frigyre lépett. Már nem az aranykészítéshez keresték a bölcsek kövét, hanem a világ alaptörvényét és ennek művészi kifejezését a harmóniatörvényekben. Ez a statikus, zárt arányrendszer kristályosodott ki a legnagyobb reneszánsz építészek alkotásaiban. A zártságnak azonban fel kellett oldódnia. A kötött arányrendszer bűvöletéből ki kellett lépni, hiszen a tudat, a látókör tovább bővült, a tudomány, a matematika útja is magasba ívelt. Galilei szerint a természet könyve a matematika nyelvén íródott, de ez a matematika nála már mozgással telített. Mindinkább a mozgás törvényszerűségei léptek előtérbe, ezekben fedezték fel a természeti tünemények magyarizatát. Ez a szemlélet szükségszerűen kihatott a tudomány minden területére és ezek közös eredőjére, bölcseletre is. A matematikai természettudomány táplálta a racionalizmus szemléletét és módszerét. A matematikus, tudós, író, művész számos esetben továbbra is egy személyben találkozott.
S ha már tényként fogadjuk el, hogy a teoretikusok gondolatai - s ezzel a tudományos világkép -a reneszánsz művészetére döntő mértékben hatottak, vajon feltételezhető-e, hogy a barokk művészet illuzionizmusa - egyesek szerint irracionalizmusa - szöges ellentétben állt azzal a racionalizmussal, amely a matematika cáfolhatatlan logikájával ekkor már szükségszerűét a végtelenbe, a megfoghatatlanba ívelt? A világmindenség a racionalizmus és az empirizmus szemléletében továbbra is mint egység jelentkezett, de nem statikusan, zártan, hanem az ok és okozati láncolat, a történés, a mozgás végtelen folyamatában értelmezett egységként. A zárt, statikus formarendnek a nűvészetben is szét kellett robbannia."


Tasmina Perry: Örökösnők

Eördögh Tibor: Vadászok nyelvén

Wiitauschek Gyula: Csonka-Magyarország topografiai térképeinek szerkezete

Sütő András: Sárkány alszik veled

Mészáros T. László: Zalaegerszeg-Magyar-angol-német

Székely Zoltán: Országos rekordok, nyerő módszerek, nagy halak

Lábadi Károly: Drávaszög lexikon

Magyarságkutatás - A Magyarságkutató Intézet évkönyve

Tibullus és Propertius összes költeményei

Takács Erika: Magyarország krónikája a honfoglalástól az új demokráciáig

Kosaras Péter Ákos: Magyarok a Waffen-SS kötelékében

Debra Doyle-James D. Macdonald: A főkirály leánya - Varázskör VI.

Virginia Woolf: Felvonások között

Filep Tibor:Debrecen 1956-Forradalom,nemzeti ellen

Széchenyi Zsigmond: Csui!... I-II.

V. P. Borovicka: Sátáni istenek szektái-4 szekta

Mark Twain: Királyfi és koldus

Bán Imre(szerk.) A barokk - Dedikált!

Nepper Ibolya Sőregi János Zoltai Lajos: Bihari halmok

Fazekas Csaba: Kisegyházak és szektakérdés a Horthy-korszakban