Méliusz Antikvárium Antik könyvek, használt könyvek, régikönyvek

Japán művészet

Budapest, 1980. Corvina Kiadó, 265 oldal, fekete-fehér fényképekkel illusztrálva, kiadói rajzos egészvászon-kötésben, jó állapotban.

Kiadó:
Corvina
Kiadás éve:
1980
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Kossuth
Kötés típus:
egészvászon
Terjedelem:
265
Nyelv:
magyar
Méret:
19x22 cm
Állapot:
Súly:
829 g
2490 Ft


"A buddhizmus nyitott tehát utat a művészi szobrászatnak Japánban, s a szigorúan hagyományos kínai forma irányt is szabott fejlődésének. Mindez azzal járt, hogy a japán szobrászat nem fejlődhetett szabadon, hanem kevés kivétellel egész története során mindvégig a buddhista kultikus szobrászatra korlátozódott, s ezáltal kötve maradt a vallásos szertartási hagyományokhoz. Ez azonban nem zárta ki az alkotó művészi tevékenységet, hiszen az adott határok között mindaddig maradt lehetőség a formák és technikák fejlődésére, amíg a vallás többé-kevésbé még az életben gyökerezett. Ha ezzel nem vagyunk tisztában, nem alkothatunk helyes képet a korai japán szobrászatról.
Az Asuka-korszak képzőművészetében jelentős helyet kaptak a faszobrok is, de a bronzplasztikák uralkodtak. A japánok láthatólag különös előszeretettel viseltettek a bronz iránt. Ezt a feltevést alátámasztják a már az archaikus korból is nagy számban iánk maradt bronztárgyak.
Az Asuka-szoborművek különleges, szinte mindenkor érvényesülő ismertetőjele a szimmetria és a szobrok egysíkúsága, frontális beállítása. Az ábrázolásnak ez a módja egyenes folytatása a kínai Déli és Északi Dinasztiák korszakában (420-5 89) divatos buddhista szobrászatnak. E stílust azonban az ókor más fejlett népeinek szob-rászatában is kimutathatjuk.
Az Asuka-korszak szobrászatának ikonográfiájában és stílusában a közös vonások mellett bizonyos eltéréseket is megállapíthatunk. A japán művészettörténet manapság általában két irányzatról beszél e korszak szobrászatában. Persze a korabeli műalkotásoknak csak elenyésző töredéke maradt ránk, ezért rendkívül nehéz és bizonyos fokig problematikus vállalkozás lenne minden esetben osztályozni és rendszerezni a maradványokat. Ráadásul fennáll a veszély, hogy olykor csekély különbségek — például az ábrázolt Buddhák ruházatának különböző redőzete — kedvéért figyelmen kívül hagyjuk a két irányzat hasonló és közös vonásait.
Mai ismereteink alapján még nem mondhatjuk meg, hogy mire vezethető vissza a két irányzat párhuzamos jelentkezése."


Rónay György: A klasszicizmus

Eckhardt Sándor: Magyar-Francia szótára

Robin Kerrod: Velünk élő állatok

Dr. Zuckerkandl Ottó: A sebészeti műtéttan alapvonalai

Végh Antal: Nyugati utakon

John Galsworthy: Meghalni a szerelemért

Képes történelem-Varga Domokos-Csaba József: Vér és arany-Magyarország 1849-1914 között

A honvédelem négy éve 1990-1994

Fekete István: Hajnal Badányban - 1. kiadás!

Studinka László: Egy marék vadászemlék

Eötvös Károly: A Nazarénusok

Dale Carnegie: Sikerkalauz 3.

Fábián Janka: A német lány

Slatin Rudolf: Tűzzel-vassal a Szudánban I-II. 1896.

Krsna Az Istenség Legfelsőbb Személyisége

Fekete István: Csi - 1942.

Herman Ottó: A magyar halászat könyve I-II. - Egybekötve - Reprint

Van Eyck festői életműve

Chevy Stevens: Nincs menekvés

William Thackeray: Vanity Fair