Méliusz Antikvárium Antik könyvek, használt könyvek, régikönyvek

Szentkirályi Zoltán: Az építészet története, Újkor - Barokk

Budapest, 1986. Tankönyvkiadó, 245 oldal, 147 szövegközti képekkel és ábrákkal illusztrálva, kiadói karton-kötésben, jó állapotban.

Kiadó:
Tankönyvkiadó
Kiadás éve:
1986
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Kossuth
ISBN:
963-17-7749-9
Kötés típus:
karton
Terjedelem:
245
Nyelv:
magyar
Méret:
24.5x22.5cm
Állapot:
Súly:
806 g
1900 Ft


Középpontban a Sta. Maria Maggiorét ábrázolja attól futnak szét sugarasan, csillagot formázva, egyenes utak a S. Giovanni in Lateranóhoz, a Sta. Croce in Gerusalemméhez, a S. Lorenzo fuori le Murához, a Sta. Maria del Popolóhoz és a Trajanus oszlophoz, amelyre 1587-ben az egyházalapító Péter apostol szobrát állították. Ezeken kívül jelöl még a rajz egy sugárutat a S. Giovanni in Laterano és az őskeresztények vértanúságának színhelyeként tisztelt Colosseum között, s feltünteti az akkor még épülőfélben lévő, IV. Pius idején elkezdett sugárutak. Fontana feljegyzéséből tudjuk, hogy a nagyszabású tervnek ez csupán az első üteme volt. A pápának szándékában állt további utak megnyitása is, amelyek a rajzon szereplő emlékeket kapcsolták volna közvetlenül össze s az egész útrendszert hozzáfűzték volna a Vatikánhoz. A szándék nyilvánvaló. A város életében fontos esemény volt az időszakomként meghirdetett jubileumi év, amikor zarándokok tömege özönlött Rómába, hogy felkeresse a nagy bazilikákat, s ünnepélyes processzióval sorra járja a vértanú szentek emlékhelyeit. A polgárság ebből számottevő jövedelmet húzott, az egyháznak pedig - a szintén nem megvetendő anyagi haszon mellett - a propaganda felbecsülhetetlen lehetőségeit kínálta. A nagyobb „idegenforgalom" közvetlen haszna, a pápai állam növekvő gazdasági ereje, valamint az, hogy a haza térők ennek a hírét vihették magukkal, jelentős mértékben hozzájárult az egyház tekintélyének és politikai befolyásának a szilárdulásához. Alapvető érdek volt tehát, hogy a zarándokok száma emelkedjen. V. Sixtus mindenekelőtt erre törekedett. A körmenetek útvonalának látványos kiépítésével a város vonz erejét akarta fokozni. S ehhez a legcélravezetőbb módszert választotta: egyenesen futó, aránylag széles utakkal kapcsolta össze a jelentősebb kultuszhelyeket. A megoldás látszólag hagyományos, a városfejlesztésben már addig is alkalmazott eljárást követi. A látszólagos egyezés azonban igen lényeges különbségeket rejt. Hogy a változást jobban érzékeljük, nézzük meg ismét a század első felének sugárútjait. III.Pál koráig minden egyes új út külön életet él. A reneszánszban megkövetelt rendet hasítja be az esetlegesen nőtt település lakóházainak véletlenszerű. Valahonnan elindul, s bizonyos távolság után egyszerűen abbamarad. Önálló léte a fontos, nem pedig az, hogy már az indításnál meghatározottan a kitűzött célra rávezessen. Az V. Sixtus idején létesített utak egy összefüggő, nagyobb léptékű rendszer elemei.


Alberto Siliotti: Királyok völgye

Az Állami Térképészeti Intézet Kisatlasza

Honoré de Balzac: Elveszett illúziók

Daniel Vernet: Berlin regénye

Dr. Csánki Dezső: Magyarország történelmi földrajza a Hunyadiak korában V. kötet

A. J. Cronin: Ezt látják a csillagok

Konrad Lorenz: Ember és kutya

Daryl Bernstein: Fel a csúcsra-Sikerkalauz tinédzsereknek

Kovács István: Óvjuk a természetet

Szuper harci járművek/repülők/helikopterek-3 db. egyben

Fekete István: Egy szem kukorica - 1.kiadás!

Gene Franks: Ceruzarajz lépésről lépésre - Művészképző mesterkurzus

Sophie McKenzie: Bennem megbízhatsz

A világjárás hősei-Henry De Monfreid: Rejtelmes Abesszinia

Gróf Nádasdy Borbála: Asszonyszerelem, asszonysors

Várady Jenő: Randevú a lovakkal

Csepeli György: Vonzalmak és kapcsolatok

Sápi Lajos: A régi debreceni temetők és síremlékek

Méhészet 1962-1963.

Dr. Nagy Emil: A fácán és vadászata