Gömöri magyar népballadák és népballadák
Budapest, 1980. Magyar Helikon, 460 oldal, Az előzéklapon Ujváry Zoltán dedikációja, kiadói egészvászon kötésben, eredeti papírborítóban, jó állapotban.
6490 Ft
"A katonadalok a magyar nyelvterületen olyan nagyfokú hasonlóságot, sőt zömükben egyezést mutatnak, hogy tájhoz, etnikumhoz való szorosabb kapcsolódásról, ill. területi elkülönülésről aligha beszélhetünk. Egy-egy katonadalt „helyivé" legfeljebb a szövegben előforduló falu vagy város neve tesz. A gömöri katonadalokban nyilvánvalóan azokat a gömöri helységneveket találjuk, ahol a sorozás történt, vagy ahonnan a legényt katonának vitték. Ez utóbbi esetben mindig a dalos falujának a neve szerepel, így hallunk pl. Szűkéről, Gombaszögről, Kelemérről, Hétről stb. vagy a bevonulási helyről, a tornaijai, a rozsnyói kaszárnyáról, a szombati megyeházról stb. A területhez fűz még néhány nótát Kassának, a Felvidéknek, a Köztársaságnak (ez a csehszlovák „republikára" vonatkozik) az említése is. Természetszerűleg a helységnevek falvanként és vidékenként cserélődnek. A falunevek, városnevek száma szinte annyi, amennyi a helységnévvel szereplő variánsok száma. Azonban a harctér helyéül dalainkban már csak néhány földrajzi terület megjelölését találjuk: így többnyire Galíciát, Doberdót, Karintiát, Tirolt, Olaszországot - ez utóbbi helyébe a második világháborúban Oroszország került stb. Az első világháborús nóták Ferenc Józsefet említik, később más „vezér" lépett a helyébe. Rendkívül figyelemreméltó a Krasna Jurái hegyes-völgyes határa kezdetű, amely egy első világháborús dalnak a második világháborúra való applikálása. Ferenc Jóska helyett Sztálin Jóskának ír levelet a katona, hogy küldjön puha párnát a hadifoglyának. Más változatban a kedves babájának írja ugyanezt. Az ilyen jellegű variálásnak sok példáját ismerjük. Joggal mondhatjuk, hogy a katonadalokban figyelhető meg leginkább a helynek, az időnek, a névnek a rugalmas aktualizálása, a korosztály - évjárat - csapatszám felcserélése, a huszár - baka - lövész - géppuskás - határvadász stb. variálása. Voltaképpen az „újraalkotás" figyelhető meg a katonadalok kialakulásának zömében. A szerelmi 'és egyéb dalok, rabénekek katonadallá való átalakulásának folyamata közismert a kutatók előtt."