Méliusz Antikvárium Antik könyvek, használt könyvek, régikönyvek

Umberto Eco: Nyitott mű

Budapest, 1998. Európa Kiadó, 363 oldal, kiadói, karton-kötésben, jó állapotban.

Kiadó:
Európa
Kiadás éve:
1998
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Szekszárdi
ISBN:
963 07 6230 7
Kötés típus:
karton
Terjedelem:
363
Nyelv:
magyar
Méret:
13x19cm
Állapot:
Súly:
412 g


1. Az egyenes adást alakító pszichológiai és formai struktúrák leíró elemzése után mindenekelőtt az a kérdés következnék, hogy a televíziós elbeszélés e műfaja rendes gyakorlatán túl milyen jövővel, milyen művészi lehetőségekkel rendelkezik. Egy további kérdés pedig arra a kétségtelen analógiára vonatkoznék, amely az eset és egy interpretátor (az „ami itt és most történik"-témát bizonyos szabadsággal lejátszó rendező) itt taglalt autonóm döntéseinek hozadékára épülő formaadó művelet és a kortárs művészet azon tipikus jelensége közt áll fönn, amelyet a megelőző tanulmányokban nyitott műnek neveztünk.
A második kérdésre adott válasz segíthet megvilágítani az elsőt. Az egyenes adásban kétségkívül kontaktus alakul ki az ezernyi lehetőségében amorf módon nyitott élet és a plot, azaz a keret közt, amelyet a rendező hoz létre a választott és egymás után vágott események rögtönözött, de egyértelmű és egyirányú kapcsolatainak megszervezésével.
Már láttuk, hogy a narratív montázs az egyenes adás fontos és döntő eleme, olyannyira, hogy struktúrájának definiálásához a cselekmény pár excellence poétikájához kellett visszanyúlnunk, vagyis Arisztotelész poétikájához, amelynek alapján leírhatók a hagyományos drámai és regénystruktúrák, legalábbis azoké a regényeké, amelyeket egyezményesen jólformáltnak tartunk.
De a cselekmény fogalma csak egyetlen eleme Arisztotelész poétikájának, s a modern kritika feltárta, hogy a cselekmény mindössze az események külső szerveződése, amely a tragikus (és narratív) esemény mélyebb rétege, vagyis az akció, a tett megjelenítésére szolgál. Oidipusz, aki a dögvész okait kutatva rájön, hogy megölte apját és feleségül vette anyját, megvakítja magát - ez a cselekmény. A tragikus akció azonban egy mélyebb szinten helyezkedik el, ott bogozódik, örök törvényei szerint, a végzet és a bűn szövevénye, egyfajta domináns világ- és életérzés. A cselekmény százszázalékosan egyértelmű, a tettet ezer többértelműség színezheti, ezer interpretatív lehetőség felé nyithat; a Hamlet cselekményét egy kisiskolás elmesélheti, s mindenki egyet fog vele érteni, Hamlet tettéből azonban tintafolyók eredtek és fognak eredni, mert egy, s mégsem egyértelmű."


Christopher Mason: A milliárdos csalás

Körös-Maros Nemzeti Park

Kós Károly: Erdély-Kulturtörténeti vázlat-Reprint

Sütő András: Sárkány alszik veled

Ole Hallesby: Személyiségtípusok

Aczél Endre: Acélsodrony - A hatvanas évek

Navigátor világatlasz - A föld politikai és gazdasági térképe

Helen E. Sminth-Anthony J. Frew: Allergia

Cserszilvásy Ákos: A vadászat mestere

Axel Munthe: San Michele regénye

Kanteletár

George Sand: Consuelo I-II.

Kemény Dezső: A titokzatos kecskebak-Fantasztikus bűnesetek

Szepes Erika-Szerdahelyi István: Verstan

Paul Diepgen: Geschichte der Medizin

Kerékgyártó Béla (szerk.): Berlin átváltozásai - Város, építészet, kultúra

Priszter Szaniszló: Növényneveink - Magyar-latin szógyűjtemény

Domanovszky György: A magyar nép díszítőművészete I-II.

W.O. James: Bevezetés a növényélettanba

Kovács Andrea(szerk.): Árpád népe - 1000 év magyar mondái